My journey

یک پاراگراف از یک کتاب ( در باب حکمت زندگی)

دوشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ

تنهایی برای کسی که از لحاظ فکری بلندمرتبه است مزیتی مضاعف دارد: نخست اینکه با خویشتن است و دوم اینکه با دیگران نیست. ارزش این مزیت دوم بی اندازه است زیرا چه بسا اجبار؛ آزاز و حتی خطر در هر معاشرت وجود دارد.



به کسی که به ویژه در سنین جوانی طاقت تحمل وجود خسته کننده دیگران را ندارد و به حق از معاشرت با انان ناخرسند می گردد و به انزوا رانده می شود توصیه می کنم که عادت کند قدری از تنهایی خویش را به همراه خود به جمع ببرد. یعنی بیاموزد که حتی در جمع نیز تا اندازه ای تنهایی خود را حفظ کند. هر چه می اندیشد فورا ابراز نکند و همچنین آنچه را که می گویند زیاد به جد نگیرد. و از دیگران نه از حسث اخلاقی و نه عقلی انتظار بسیار داشته باشد. و بنابراین بی اعتنایی را در برابر نظرات آنان در خود استوار کند که این مطمئن ترین روش برای إعمال شکیبایی درخور تحسین است.اگر چنین کند در میان جمع است و با دیگران نیست و رایطه اش با دیگران واجد ماهیتی صرفا عینی است. این روش او را از تماس نزدیک با جمع و در نتیجه از آلودگی و رنجش مصون می دارد.



من به کسی احترام می گذارم (و آن کس در میان صدنفر یکی است) که وقتی انتظار می کشد؛ یعنی هنگاهی که بدون مشغله نشسته است؛ از ضرب گرفتن و سروصدا به راه انداختن با هر آنچه در دسترسش باشد مانند عصا؛ چاقو یا چنگال؛ و جز این ها خودداری کند.شاید کسی که چنین می کند در آن حال در فکر چیزی باشد.

اما در بسیاری از افراد می توان به وضوح دریافت که دیدن جای فکر کردن را گرفته است. به نظر چنین می رسد که با سرو صدا درآوردن می کوشند به هستی خود آگاه شوند مگر اینکه مشغول سیگار کشیدن باشند. که این هم در خدمت همان هدف است. درست به همین علت چشم و گوششان دائم به دنبال چیزهایی است که در اطرافشان اتفاق می افتد.



همه امور شخصی را باید چون رازی نگاه داریم به طوری که آشنایان جز آنچه به چشم می بینند به آن واقف نشوند. زیرا آگاهی آنان از امور بسیار بی اهمیت هم ممکن است در زمان و شرایط خاض؛ باعث زیان ما شود. به طور کلی صلاح در این است که آدمی شعور خویش را با نگفتن نشان دهد نه با گفتن. زیرا سکوت نشانه هوشمندی است و گفتن از خودپسندی.


در باب حکمت زندگی 

آرتور شوپنهاور

ترجمه محمد مبشری

صفحات 173 ـ 181 و 182 ـ 206 ـ 230


خطاب به شوپنهاور باید گفت: جانا سخن از زبان ما می گویی؟

مرور بخش هایی از کتاب که بیشتر دوست داشتم و در طبیعیت درونگرای خودم خیلی از این توصیه ها را عملی کرده ام. 

۹۶/۱۰/۱۱
آمنه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی